سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصفهان است و پل خواجو

نظر

بهتر است پیش از اینکه راهی اصفهان شویم اطلاعات مختصری در مورد جنبه های مختلف زندگی در این شهر به دست آوریم و با دید بازتر و اطلاعات جامع‌تری به این شهر سفر کنیم.

جمعیت: جمعیت اصفهان طبق آمار رسمی کشور در سال 1395، 2243249 تن است. 

زبان: مردم اصفهان به زبان فارسی و لهجه اصفهانی سخن می گویند. در لهجه اصفهانی تفاوت هایی در آوا، واژگان، آهنگ ادای جمله ها و گاه ساختار نسبت به زبان فارسی دیده می شود. از ویژگی‌ جالب توجه لهجه اصفهانی اضافه کردن حرفِ س به جای است به آخر واژگان است. در کنار لهجه اصفهانی تکلم به گویش کلیمیان اصفهان و ارامنه و همچنین لری (به زبان لرهای ایل بختیاری) نیز کاربرد دارد.

دین و مذهب: اکثریت مردم اصفهان پیرو دین اسلام و مذهب تشیع هستند؛ اما ارامنه، یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان و سایر اقلیت های مذهبی نیز در شهر ساکن هستند.

اقتصاد: شهر اصفهان به دلیل جاذبه های بسیاری که در خود جای داده است قطب گردشگری کشور ایران محسوب می شود. همچنین بخشی از اقتصاد این شهر تحت تاثیر کشاورزی و دامپروری رایج در اطراف آن قرار می گیرد. پرورش زنبور عسل و ماهی از مشاغل رایج در اصفهان است. صنایع نیز نقش مهمی در اقتصاد اصفهان ایفا می کنند و عبارتند از: کارخانه ذوب‌آهن، صنایع فولاد مبارکه اصفهان،‌ کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، صنایع نظامی، کارخانه های سرامیک و کاشی سازی، صنایع مواد غذایی و فرآورده‌های پلاستیکی و کارخانه‌های بافندگی و ریسندگی. 

در کنار صنایع، معادن نیز تاثیر شگرفی بر اقتصاد شهر دارند معادنی که از میان آنها می توان به معدن سنگ، طلا و سرب اشاره کرد. رونق گردشگری در این شهر باعث شده است که صنایع دستی نیز جایگاه خود را بیایند و خاتم‌ کاری، میناکاری، قالی‌ بافی، سکمه دوزی، قلمکاری، مینیاتورسازی، نقاشی و تذهیب، کاشی و سرامیک، نقره‌سازی و ملیله‌سازی نیز منبع درآمدی برای ساکنان اصفهان هستند. 

شهر های خواهرخوانده: شیان-چین، کوالالامپور-مالزی، فلورانس-ایتالیا، سنت پترزبورگ-روسیه، یاش-رومانی، بارسلون-اسپانیا، ایروان-ارمنستان، کویت شهر-کویت، فرایبورگ-آلمان، هاوانا-کوبا، لاهور-پاکستان، داکار-سنگال، بعلبک-لبنان، نیشابور و یزد و تبریز-ایران، حیدرآباد-هند، توکیو-ژاپن، اوسان-کره جنوبی.